Genialiskt

Kom på att man kan ju kolla i böcker efter inspiration. Lyckades plocka fram nio böcker som har ett koncept eller någon del som tilltalar mig på något sätt.

Böckerna är följande: Shadow Man (Cody Mcfadyen), SAKNAD: Kodnamn Cassandra (Jenny Carroll), Ett nytt liv (Julia Clarke), Harry Potter and the Deatlhy Hollows (J. K. Rowling), Dansar Elias? Nej! (Katarina Kiori), En prinsessas dagbok 3 & 4 (Meg Cabot), Flickan som överlevde (Lurlene McDaniel), Mörkervarelser (Charlaine Harris, Maggie Shayne och Marilyn Tracy) och Spelar Roll (Hans Olsson).

Flickan som överlevde är för övrigt en av de finaste böcker jag någonsin läst. Blir alltid lika ledsen varje gång jag läser den. Shadow Man är en av de vidrigaste böcker jag läst (även om det inte finns NÅGON bok som klår den bok där det var två personer som åt en tredje persons bajs... vid upprepade tillfällen och gjorde massa andra vidriga saker).

Utifrån dessa nio böcker (egentligen tio iom att En prinsessas dagbok är både 3 & 4 i en) så ska jag alltså få fram något eget. Om ni försöker hitta något samband med dessa böcker så önskar jag er lycka till. De handlar inte om samma saker, alla är inte ungdomsböcker, det är inte samma genre, huvudpersonens kön varierar... ingen bok är egentligen den andra lik. Det gemensamma de har är att jag har läst alla böckerna och jag tycker om dem. Vissa mer än andra, men jag tycker om varenda en av dem.

Har kommit en bit på vägen i alla fall. Måste bara hitta någon bättre konflikt så att allt inte bara blir en massa klichéer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback