GACKT

Att börja ett seriöst inlägg med en oseriös bild, bra där, Isabelle.

Under bussresan hem igår (som fyi var en och en halv timme lång) hann jag tänka en hel del på Gackt och hans musik.

Gackt är, enligt mig, inte som alla andra artister. Han är inte bara ett musikaliskt geni med ett enormt brett röstregister. Han är mer än så. Det är svårt att jämföra Gackt med andra band/artister egentligen, eftersom hans låtar kan vara så otroligt olika. Det finns ballader, pop, rock och... jag vet inte vad jag ska kalla Ares för något. Man kan inte lyssna på en låt och säga att man har lyssnat på Gackt (även om det är det man har gjort), för man har bara hört en sida av Gackt. Det finns ett som är gemensamt för många av hans låtar dock, och det är det faktum att han använder "dakishimete" i många av dem. Det är en helt annan sak dock.

De flesta band har en speciell genre de håller sig fast vid och det är precis vad Gackt inte gör. Egentligen är det som att lyssna på olika band/artister fast det egentligen bara är en. Så stor är variationen.

Problemet är att jag har extremt svårt för att utrycka det jag tänker i ord när det gäller Gackt, märker jag.

I alla fall! Jag beundrar honom inte enbart på grund av att han kan sjunga och spela ett flertal instrument (be mig inte räkna upp dem, för jag kan inte alla), utan också för att han har en otroligt intressant personlighet där bakom. Han bryr sig otroligt mycket om sina fans (dears), sina bandmedlemmar och vänner (även om hans bandmedlemmar är hans vänner, hans familj). Han säger intressanta saker och gör intressanta saker.

Om man nu skulle jämföra min Gackt-fandom med min Stanfour-fandom (ett band som är nummer två på min lista... om jag nu haft en lista) så skulle man då komma fram till att jag kan nästan ett helt Stanfour-album utantill även om jag samtidigt inte vet mer om bandet än att en person heter Konstantin... eller något sånt. Jag kan inte speciellt många Gackt-låtar utantill (mest på grund av att det är lättare att lära sig en text på ett språk man förstår, än på ett språk man inte förstår ett dyft av), men å andra sidan så vet jag en hel del om mannen som ligger bakom musiken. Jag vet till och med vad han har för skostorlek...

Jag vet inte.



Kommentarer
Postat av: Desirée

Yeeez, jag känner samma sak.



Jag tycker det är pinsamt att erkänna det dock. Jag vill stå för att jag tycker om Gackt men det är så svårt. Och det blir ju inte lättare av att man varje dag hör "japaner är cpstörda" och "Gackt ser ut som en tjej" eller "Gackt är så bööög, hö hö hö hö". För det är ju typ det enda T säger till mig när han faktiskt säger något.

2010-05-03 @ 18:00:07
URL: http://gacchan.blogg.se/
Postat av: Liza

OMG!! CURSE PÅ BILDEN!!! VISUALIVE!! AAAAH!! <33

OK....andas



Men jag vet exakt hur du menar! Jag tycker det ör svårt att beskriva mina känslor för honom. Han är rätt obeskrivlig. Ett ord räcker inte för att beskriva honom. Inte ens 10 ord.

2010-05-04 @ 10:11:22
URL: http://liiitza.blogg.se/
Postat av: Nadja

Det är precis samma sak för mig, men med TH. Har lyssnat på dom i 3 år tror jag, och för mig är dom inte vilket band som helst. Dom är speciella.

2010-05-08 @ 19:47:22
URL: http://nadjaflickan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback