Tankar

I något år har jag alltid haft som mål att jag ska resa till Japan och studera efter gymnasiet, men under den här våren och sommaren har jag börjat fundera på om det är vad jag egentligen vill.

Visst, jag gillar Japan, japanska och mycket annat runt omkring det, men... jag vet inte om det är något jag kan göra. Jag vet inte hur det kommer att gå för mig att lära mig språket och jag vet inte ens om jag kommer att klara av att studera där. Liksom, jag har en hörselskada och jag vet inte hur det skulle funka på ett annat ställe. Jag vet hur det fungerar här och jag vet hur jag ska göra för att klara mig, men där är det något helt nytt. De pratar på ett annat språk och många pratar snabbt (Gackt är ett undantag...).

Just nu är det mer: "Varför ska jag åka till Japan? Vad ska jag göra där? Det finns inget jag vill studera. Vill jag ens fortsätta studera efter 13 år i skolbänken?". Jag känner mer för att liksom... börja jobba... fixa lägenhet... Skaffa ett liv. Varför ska jag behöva åka till Japan för att kunna få ett liv? Det finns ju här också.

Kommentarer
Postat av: D

Jag orkar inte Japan. För dyrt. Jag åker hellre dit och semestrar.

2010-07-05 @ 18:23:03
Postat av: Nadja

Japan verkar obeskrivligt underbart, men skulle inte vilja bo där. Åka dit någon gång, självklart! Kanske flera gånger. Men jag trivs ändå bra i Sverige :] Dock känner jag veeerkligen för att flytta ifrån Norrland..

2010-07-05 @ 22:34:16
URL: http://nadjaflickan.blogg.se/
Postat av: Lucinda

Många vill så gärna åka till Japan och studera/jobba där... Men vad man måste komma ihåg är att vi här i Sverige ser bara den "glamorösa" vardagen där! Skolan i Japan är rent ut sagt ett HELVETE. Det är extremt med läxor, studienivån är väldigt hög, och där är en aggressiv konkurrens.



Skaffa en lägenhet nånstans i Sverige där du trivs, och skaffa mycket livserfarenhet!! :3 Sen kan det vara läge att åka på semester i Japan!! O(≧∇≦)O

2010-07-08 @ 20:18:13
URL: http://kirakira.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback