Vampyrprinsen

Boktitel: Vampyrprinsen

Originaltitel: The Vampire Prince

Författare: Darren Shan

Sidantal: 164

Serie: Legenden om Darren Shan

 

Läste ut den här boken nyss. Var en aning förvirrad i början, med tanke på att det var ett bra tag sedan jag läste de tidigare böckerna i serien. Sättet han skriver (eller som han skriver enligt översättningen) stör mig en aning. Det är som... så konstigt. Allting är i 'jag-form' vilket jag tycker är helt okej, men det är paranteser hit och utropstecken hit och yadayada. Det stör mig. Dessutom tror jag att översättaren skrivit "vampyrer" på ett ställe istället för "vampanezer".

 

Öhh... Boken är alltså den sjätte och vad jag vet så finns det minst åtta böcker (med tanke på att jag har bok 6-8 i min hylla atm). Om man inte läst tidigare böcker lär man inte fatta speciellt mycket. Det som är bra med böckerna är att de är ganska tunna, inte ens 200 sidor, och det är som... lätt att läsa dem.

 

Eftersom jag inte orkar skriva vad boken handlar om så citerar jag bokens baksida:


"Jag grät ömkligt där jag låg och tårarna frös till is på mina kinder. Snöflingor började dala ner på mina ögonlock. Jag försökte lyfta handen för att torka bort dem, men det gick inte. Inte ens en sådan enkel rörelse klarade jag av. Vilket förfärligt sätt att dö, tänkte jag."

 

Halvvampyren Darrhen Shan kämpar vidare. Brännmärk och förådd jagas han av vampyrklanen och blir dödligt sårad. Men Darren är en kämpe. I det blodiga avgörandets stund prövas han som hårdast. Frågan är om han ska vinna över tusenåriga vampyrregler och lyckas vända oddsen till sin fördel...


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback