Vampyrens märke

Boktitel: Vampyrens märke

Originaltitel: Marked

Författare: P. C. Cast och Kristin Cast

Sidantal: 343 (344)

Serie: House of Night (Nattens hus)

 

"Hostattackerna är det första tecknet på att Zoey håller på att bli något annat än en vanlig high school-tjej.

Det andra tecknet är att en död kille står och väntar vid hennes skåp i skolan. Hans uppgift är att spåra upp blivande vampyrer och märka dem med månskäran som är tecknet för alla, människor och vampyrer, om man är vampyr. När den finns i ens panna måste man genast lämna sitt vanliga liv, sina vänner och sin familj och ta sig till Nattens hus om man ska ha en chans att överleva förändringen.

 

Välkommen till Zoey Redbirds värld!

Den är väldigt lik vår egen - man går i skolan, fikar med kompisar eller har en nördkväll med Star Wars-filmer.

Men det är också en värld där vampyrer lever helt öppet (ja, de är sjukt snygga), och fruktansvärda saker lockas upp ur underjorden. En värld med mycket mage, kärlek och död!"

 

Baksidestexten alltså. Den nämner mer eller mindre exakt vad boken handlar om. Zoey börjar hosta och blir sedan märkt. Hon hamnar efter mycket om och men på Nattens hus där hon träffar på de fyra ungdomar som direkt blir hennes vänner. Bland dem har vi Damien (som är bög och det är därför jag kan hans namn och inte de andras), Stevie Ray (hennes rumskamrat), Erin och Shaunee.

Bland eleverna finns även Afrodite som vi inte alls tycker om. Börja inte ens tycka om henne, för hon är inte värd det!

I alla fall... om jag berättar något mer så känns det som om jag spoilar och förstör för de som eventuellt vill läsa boken (LÄS DEN, JAG DÖDAR ER ANNARS).

 

Det är inte en förvirrande bok, utan det är väldigt enkelt att hänga med. Början (när Zoey kommit till Nattens hus) fick mig att skratta på grund av det udda ordvalet. Hur stor är chansen att de nämner emo, liksom? Dessutom säger de penis flera gånger. Det känns ganska skumt eftersom det inte brukar förekomma i så mycket böcker (i alla fall inte i de jag läser), men jag erkänner att jag skrattade båda gångerna.

Den är både underhållande och spännande. Jag kan erkänna att jag inte läste varenda ord, för vissa delar var inte tillräckligt intressanta. Till exempel när de beskrev saker - det intresserar mig inte. Trots det så var det en av de bästa böckerna jag läst på ett bra tag. Visst, det fanns dåliga saker (Afrodite irriterade mig varje gång hon ens var med i ett rum), men den var ändå väldigt bra. Dessutom finns det ingen Edward som kan klaga över att han är ett monster.

 

Om boken filmatiseras kommer jag att hoppa utför ett stup. Detta på grund av att alla karaktärer sägs vara så sinnessjukt snygga och då skulle de bara förstöra det genom att ge Pattinsson ännu en roll som vampyr. Då skulle jag gå och bränna upp det exemplar av boken jag tillfälligt har lånat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback